Απαντήσεις στα θέματα Νέων Ελληνικών Γενικού Λυκείου 2021


Απαντήσεις στα θέματα Νέων Ελληνικών Γενικού Λυκείου 2021

ΘΈΜΑ Α

ΠΕΡΊΛΗΨΗ

Η δεύτερη παράγραφος του κειμένου αναφέρεται στον προβληματισμό των νέων στην Ελλάδα για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και το εργασιακό τους μέλλον. Επεξηγηματικά, δύο μαθητές υποστηρίζουν την πρόωρη ένταξη του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού , ενώ διατείνονται πως ο κοινωνικός ρατσισμός συμβάλλει στην ανεργία και στην απογοήτευσή τους. Καταληκτικά, η οικονομική κρίση διαμορφώνει μια προβληματική αγορά εργασίας, ωθώντας αρκετούς νέους στον επαγγελματικό συμβιβασμό ή στη φυγή τους στο εξωτερικό.

Β1

Α. Σωστό, Β. Σωστό, Γ. Λάθος, Δ. Σωστό, Ε.Λάθος

Β2.

Α Κυριολεκτικός Τίτλος Προβληματισμοί και κριτήρια επαγγελματικών επιλογών. Μεταφορικός Τίτλος Ο δύσκολος δρόμος προς το επάγγελμα.

Β2. Στο κείμενο ένα καταγράφονται οι προβληματισμοί της συντάκτριας για τις εξελίξεις από τον κυρίαρχο ρόλο που διαδραματίζει η τεχνολογία. Οι προβλέψεις αυτές  σύμφωνα με κάποιους είναι δυσοίωνες ενώ για άλλους ευοίωνες. Η χρήση στατιστικών στοιχείων στην δεύτερη κι στην τρίτη παράγραφο ενισχύει την αξιοπιστία και την εγκυρότητα των επιχειρημάτων της, καθιστώντας το ύφος πιο αντικειμενικό και σοβαρό. Επιπλέον στην δεύτερη παράγραφο τεκμηριώνονται οι αρνητικές προβλέψεις από τις τεχνολογικές εξελίξεις (το 47% δήλωσε …), ενώ στην τρίτη παράγραφο ενισχύεται η θέση αυτών που είναι αισιόδοξοι για το μέλλον (το 39% δήλωσε αντιθέτως…).

Στο δεύτερο κείμενο θίγεται το ζήτημα της επαγγελματικής αποκατάστασης αλλά και τα όνειρα των νέων. Στο άρθρο αναφέρονται τα λεγόμενα τεσσάρων τελειόφοιτων μαθητών. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται ο βιωματικός χαρακτήρας του κειμένου, ενώ προσδίδεται ζωντάνια, αμεσότητα και παραστατικότητα στο ύφος του. Οι μαρτυρίες αναδεικνύουν με οικείο και άμεσο τρόπο τις απόψεις τους.

Β3. Η συντάκτρια του κειμένου ένα επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει τους/τις αναγνώστες/αναγνώστριες. Επιτυγχάνεται με πολυάριθμες γλωσσικές επιλογές. Αρχικά με  τη  χρήση α’ πληθυντικού προσώπου (το παρόν δεν μας αποτρέπει να φανταστούμε το μέλλον). Επίσης, με το α’ πληθυντικό πρόσωπο προδίδεται καθολικότητα στο νόημα και συλλογική ευθύνη της ανθρωπότητας στο να παλέψει για να οραματιστεί ένα καλύτερο μέλλον. Παράλληλα, η ποιητική λειτουργία της γλώσσας (αδιαπέραστο πέπλο, πεδίο εκκόλαψης προσδοκιών, σωρεύουμε δυνάμεις ενάντια στα μελλοντικά ερείπια). Οι μεταφορικές εκφράσεις και τα λογοτεχνικά σχήματα προσδίδουν ζωντάνια στον λόγο και προκαλούν συναισθήματα στον αναγνώστη. Τέλος με τη χρήση του ρητορικού ερωτήματος (Άλλωστε, τι άλλο μπορούμε να κάνουμε;) ολοκληρώνει το κείμενο εκφράζοντας έντονη προτροπή προς τον αναγνώστη, έλκει την προσοχή του και τον προβληματίζει ώστε να αγωνιστεί για ένα αισιόδοξο μέλλον. Το ερώτημα αυτό προσδίδει ζωντάνια, παραστατικότητα και συναισθηματική φόρτιση στις απόψεις της συντάκτριας.

Γ.

Το ποίημα πραγματεύεται το θέμα της ιδανικής ζωής των παιδιών που κατοικούν στο Σείριο που αντιτίθεται στην πραγματικότητα της Γης. Επεξηγηματικά, τα παιδιά σ’ αυτό το φωτεινό αστέρι δεν γνωρίζουν από πολέμους και θανάτους. Μόλις αντικρίζουν τη Γη γοητεύονται καθώς παρομοιάζεται με φτερό θαλασσινό και ρωτούν το δάσκαλό τους γι’ αυτή. Αυτός, τους περιγράφει τις δυστυχίες που βιώνουν οι άνθρωποι που κατοικούν εκεί. Χαρακτηριστικός είναι ο μεταφορικός παραλληλισμός της γης με αρρώστια και πληγή. («Αυτή.. πληγή») Τα παιδιά ακούγοντας τα δεινά όσων μένουν στη Γη δακρύζουν και τους προκαλούνται έντονα συναισθήματα. Η αντίθεση ανάμεσα στον δικό τους κόσμο και στη Γη διεγείρει το συναίσθημά τους και οδηγεί στη συνειδητοποίηση πως δεν κυριαρχούν παντού η ειρήνη ,η ευτυχία και τα όνειρα . Ο ποιητής με τη χρήση εικόνων («εκεί τραγούδια…τοίχους») παρουσιάζει τη ζωή στη Γη όπου οι άνθρωποι λένε τραγούδια, κυνηγούν τα όνειρά τους και γράφουν συνθήματα στους τοίχους προσδίδοντας ζωντάνια και αμεσότητα στο λόγο του. Τέλος, με τη συνυποδηλωτική χρήση της γλώσσας («μιαν έγνοια στη μικρούλα τους καρδιά») τονίζονται τα συναισθήματα των παιδιών ενώ το ύφος καθίσταται γλαφυρό. Ο κόσμος στο Σείριο και ο κόσμος της Γης είναι εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους.

Αν ζούσαμε στο Σείριο θα είχαμε μια ασφαλή ζωή, θα κάναμε όνειρα και δεν θα ερχόμασταν αντιμέτωποι με θανάντους, αρρώστιες και πολέμους. Στον αντίποδα, η ζωή στη Γη φαίνεται πιο ζωντανή και ενδιαφέρουσα αλλά και πιο προβληματική καθώς οι άνθρωποι πολλές φορές υποφέρουν. Σαφέστατα, προτιμότερη θα ήταν η ονειρική ζωή στο Σείριο καθώς τα παιδιά και οι άνθρωποι θα ήταν ανέμελοι και ευτυχισμένοι.

 Πρόσθετοι κειμενικοί δείκτες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν :

 -Σχήμα κύκλου και αντίθεση =ποτέ δεν βάλαν έγνοια στην καρδιά -και βάλαν μια έγνοια στην καρδιά

-Μεταφορές ( ακούραστοι … κυνηγοί) , (κεντάνε … τους τοίχους)

ΘΕΜΑ Δ

Είδος κειμένου: ΑΡΘΡΟ

 Δεδομένο: Η περίπτωση να επιβεβαιωθούν οι ανησυχίες για το μέλλον από την τεχνολογική εξέλιξη.

Τίτλος: Αντιμετωπίζοντας αισιόδοξα το μέλλον

Ζητούμενο 1: Τα εφόδια που πρέπει να έχει ο νέος για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα Ζητούμενο 2:Συγκεκριμένες δράσεις (= ενέργειες) των νέων για να βελτιωθεί ο κόσμος.

Πρόλογος Αφόρμηση από επικαιρότητα: Αφόρμηση από τα κείμενα αναφοράς σχετική με το δυσοίωνο μέλλον που απορρέει από την έρευνα του Pew Research Center.

Ζ1) Ηθικό-πνευματικά εφόδια:

· Κριτική σκέψη

 · Άρση στερεοτύπων-προκαταλήψεων, διαλλακτικότητα ώστε να αποφεύγει διχαστικές αντιλήψεις

 · Πνεύμα ανεκτικότητας- σεβασμός στο διαφορετικό

 · Πολιτική υπευθυνότητα-συμμετοχή στα κοινά-ενεργός πολίτης

· Πίστη στα δημοκρατικά ιδεώδη-δημοκρατικές αξίες

 · Αυτογνωσία-κατάλληλη επιλογή επαγγέλματος Πρακτικά εφόδια:

· Επαγγελματική προσαρμοστικότητα που απορρέει από την αναγκαιότητα για συνεχή ειδίκευση

· Δια βίου παιδεία ώστε να αποκτά καινούριες δεξιότητες

 · Εξοικείωση με την τεχνολογία – καλλιέργεια και αξιοποίηση ψηφιακών δεξιοτήτων

 · Εκμάθηση ξένων γλωσσών ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ως πολίτης του κόσμου Ζ2)

 · Άρση της κοινωνικής αναλγησίας. Αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων με εν συναίσθηση -συμμετοχή στα κοινά

 · Συμμετοχή σε εθελοντικές ομάδες. Ενίσχυση διεθνών οργανισμών. Έμπρακτη προσφορά στον συνάνθρωπο

. · Περιβαλλοντικές δράσεις (δεντροφυτεύεις, αναδασώσεις κα.)

 · Καταγγελτική στάση σε φαινόμενα που απειλούν τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.

· Συγγραφή κειμένων σε σχολικές εφημερίδες ή ηλεκτρονικά μέσα- επιδίωξη διαλόγου με αρμόδιους φορείς

 · Εκδηλώσεις συμπαράστασης και αλληλεγγύης προκειμένου να αναπτυχθεί και επιλυθεί το πρόβλημα

 · Δημιουργία ιστοσελίδων -κοινωνικά δίκτυα με στόχο την προβολή των προβλημάτων και την προώθηση προτάσεων για την αντιμετώπισή τους μέσω του διαλόγου.

Επίλογος Έγκειται στην κρίση και στις πράξεις των νέων η βελτίωση κι η αλλαγή. Ωστόσο οι ανησυχίες είναι ορθές λόγω των συνθηκών.